Danmark, Små og store eventyr

Jyllands Skulder og Verdens Ende

Vi har igen været en tur i Jylland. Denne gang en lang weekend med gode venner i vesterhavshytten, som ligger et stenkast fra Slettestrand. Vejrudsigten lovede tindrende godt forårs-solskinsvejr og “svage” vindforhold, hvilket altid er en sandhed med modifikationer, når man tager ud til vestkysten.

Weekenden var sat af til vandreture ude i den nordjyske natur og hygge foran pejsen, når vi kom hjem med trætte vandrefødder. Strandtur, udsigt, bølger, skumsprøjt og duften af saltvand og tang. Så en torsdag eftermiddag blev vi hentet, og ræsede ud af byen, for at nå færgen fra Sjællands Odde til Aarhus.

Thorupstrand

Første punkt på weekend-planen var Thorupstrand. Et sted du måske kender fra TV-programmet “Gutterne på kutterne“. Vi så ikke nogen af “gutterne“, men kutterne lå trukket op på stranden. De er altså flotte, og ret store, sådan nogle kuttere. Lyseblå, røde og hvide skrog side om side.

Efter at have gået rundt om bådene, gik vi på strandtur. Det var skønt i solen, med lyden af bølgerne der rullede ind over småstenene, og masser af tid til at kigge efter strandfund. Fine sten, skaller og med lidt held et stykke rav. Havet havde skyllet en død sæl op på stranden, som mågerne hakkede i.

Et andet punkt på planen var aftensmad på Thorupstrand Fiskehus. Det kan i den grad anbefales! Det lille fiskehus bød på de lækreste, friskeste fiskefrikadeller, fiskefileter, salater med røget makrel og nogle drøngode fritter. Super dejlig mad, vin, “et par kolde fra kassen” og udsigt til kutterne. Det er altså ikke dumt…

Vi satte os udenfor og nød vejret og maden. Hvis vejret er mere vildt, er der også mulighed for at sidde inde.

Jylland Thorupstrand

Lav sol over Bulbjerg

Efter maden kørte vi længere vestpå til Bulbjerg, for at se solnedgangen. Bulbjerg Knude er en 47 meter høj kalkstensklippe, der ligger lige ud til havet. Den kaldes også for “Jyllands Skulder” og “Fuglefjeldet”, da den er ynglekoloni for blandt andet omkring 500 rider (en måge-art).

I starten af 1900-tallet blev Bulbjerg Badehotel bygget på Bulbjerg. Det blev indtaget af tyskerne under Anden Verdenskrig, hvorefter de jævnede det med jorden i 1944. Blandt andet for at gøre plads til den observations-bunker der nu ligger på stedet. Og der er virkelig en fin udsigt herfra.

Mens vi ventede på at solen skulle synke i havet, gik vi ned på stranden, der lå lang og øde under os. Desværre var et stykke af skrænten styrtet ned, så det var ikke muligt at passere forbi Bulbjerg Knude langs stranden.

Vi blev belønnet med den fineste solnedgang uden en sky på himlen. En fantstisk afslutning på en rigtig dejlig dag i storslået natur.

Jylland Bulbjerg

En dejlig vandretur

Der var naturligvis også sat tid af til en god, lang vandretur. Vi kiggede lidt kort, og lagde i grove træk planerne for en tur på 20+ kilometer.

Det første stykke af turen gik gennem skoven, indtil vi ramte Hærvejen, der tog os ud mod stranden, forbi det genopførte Svinkløv Badehotel, langs Svinklovene og helt ud til “verdens ende”, hvorfra der bare er en helt fantastisk udsigt.

Herfra gik vi ned på stranden, hvor Helle hurtigt fandt rav. Hvilket jo var fantastisk, også selvom det bare var et lille stykke. Vi fortsatte videre ad Grønnestrand og Kollerup strand, indtil vi kom til et sted, hvor vi kunne komme op på Kollerup Strandvej. Den fulgte vi så, indtil vi kunne dreje ind i Kollerup Plantage.

Vi ramte igen Hærvejen, og kom til det store hedeområde, Gammel Hvarre. Et fantastisk landskab med mange enebærbuske, gamle jættestuer og udsigt ud til Vesterhavet. Snart var vi tilbage i Svinkløv Klitplantage, og vi krydsede gennem skoven ad stier og gamle MTB-spor.

Sidst på eftermiddagen landede vi igen ved vesterhavshytten, smed støvlerne og nød solens sidste stråler.

Jylland

Jylland (igen)

Det var en skøn weekend i vesterhavshytten i dejligt selskab. Stort tak til René og Lene for et par hyggelige dage i fantastiske omgivelser. Det er altså svært ikke at blive vanvittig begejstret over Vesterhavet, og alt den storslåede natur i Jammerbugten.

Tænk at det i mange år har været så svært for os, at tage en tur over Kattegat. Det er da helt tosset. Vi er faktisk ved at blive ret pjattede med det dér Jylland.

Jylland

Rejsetidspunkt: april

BONUS-INFO: Tager du f.eks med færgen fra Odden til Aarhus, når du skal til Jylland, så er Kombardo-fritterne præcis lige så gode, som de ser ud til.