Europa, Portugal, Små og store eventyr

Cabo da Roca

Lissabonkysten byder på alt fra velbesøgte badebyer med smukke strande til storslået natur. Den lille badeby Cascais er ingen undtagelse. Her finder du souvenirbutikker med Ronaldo-trøjer, barer med 80’er musik og de populære Barcelos haner i utallige udgaver. Det fik vi dog hurtigt nok af, så vi tog bus 403 fra Cascais (mod Sintra), kørte ind i Sintra-Cascais Naturparken og hoppede af ved Cabo da Roca.

Storslået udsigt

Cabo da Roca er ikke bare en næsten 150 meter høj klippe med et fyrtårn og en fantastisk udsigt ud over Atlanterhavet, det er også det vestligste punkt på det europæiske kontinent – næste stop, Amerika. Hvilket er markeret med et stort monument hvorpå længde- og breddegrader er opført sammen med et lille citat af en af Portugals helt store digtere Luís Vaz de Camões: “Aqui… Onde a terra se acaba e o mar começa…”  (Her… Hvor landet ender og havet begynder…). Nå ja, der lå selvfølgelig også en souvenirbutik, hvor turisterne rendte ud og ind. Men der var kun den ene.

Vi nød udsigten omkring fyrtårnet, som var helt suveræn. Den blev ekstra dramatisk, da lave skyer og havgus bølgede frem og tilbage langs det meste af kysten. Det gav nogle fantastiske muligheder for at tage nogle stemningsfyldte billeder. Pludselig stak klipperne ud af disen, og så var det bare om at være klar med kameraet, for få sekunder senere var de væk igen.

Portugal10

Ud på eventyr

Da vi var færdige med at beundre fyrtårnet, det brusende Atlanterhav og de stejle klippesider – skulle vi ud på “eventyr”. Vi gik lidt tilbage ad vejen og tog den første sti på venstre hånd. Den fulgte vi langs kysten, indtil stranden Praia da Ursa kort efter åbenbarede sig under os.  Vi fulgte derefter stien ned til stranden. Den var ujævn og til tider ganske stejl, men det var det hele værd. Vi dyppede tæerne i Atlanterhavet og nød den uspolerede natur, mens store bølger buldrede ind mod klipperne på denne smukke, lidt gemte strand. Ren luksus!

Frisk luft og duften af saltvand gør noget ved appetitten. Så da maverne begyndt at knurre, klatrede vi op fra stranden, og gik op til den nærmeste lille by, Azóia, hvor der ligger et par små spisesteder. Vi spiste på Refugio da Roca. En rigtig dejlig frokost og et par øl senere tog vi bussen retur til Cascais.