England, Europa, Små og store eventyr, Vandreture

Lake District: Scafell Pike

Scafell Pike

Vi var stort set lige ankommet, og var stadig lidt overspiste efter al julens festivitas. Det var tidlig morgen, og det var stadig mørkt denne første dag i Lake District. Men den flinke mand i vejrudsigten havde lovet opklaring og sol, så var det jo bare med at komme ud af fjerene og af sted. Next stop Scafell Pike (978 m) – og så var stilen ligesom lagt.

Vi parkerede ved Seathwaite i det første grå morgenlys. Rygsækkene var pakket med vand, sandwich, snacks og en termoflaske med varmt vand til te. Derudover havde vi pakket et par ekstra lag, en hue mere og selvfølgelig kompas og kort, hvis nu vores elektroniske gadget skulle gå ned.

På toppen af England

Vi var klar til en lang kold dag i bjergene. Turen startede med at vi fulgte en flod indtil vi krydsede en lille bro og rigtig begav os ind i terrænet. Da vi havde rundet søen Styhead Tarn, begyndte det at klare op. Indtil da havde vi gået i en let rimtåge. Det var helt magisk, da tågen lettede, og toppene omkring os blev badet i rosa solskin. Vi fulgte The Corridor Route. Da vi nærmede os toppen, tog vi den direkte vej op.

Vi var ikke de eneste der havde benyttet os af det gode vejr, og besluttet os for en toptur. Toppen af Scafell Pike viste sig fra sin mest spektakulære side og bød på fuldstændig blå himmel og en fantastisk udsigt. Vi havde besluttet os for at tage en anden og lidt længere vej ned, og gik via Broad Crag og rundt om Great End. Det var koldt og ingen af os havde lyst til at sætte os ned og pakke sandwich ud. Så det blev bare til en hurtig stående, håndholdt lunch i læ for vinden, inden det gik rigtig ned af igen.

Going down

Tyve minutter efter vi havde været på toppen, var den fuldstændig indhyllet i skyer, og vi glædede os over vores held. Men snart efter nåede skyerne også os, og fra at have udsigt til bjerge og dale, gik vi nu af sted i en tæt tåge. Ingen panik, Mr W havde plottet ruten ind på sin GPS. Vi fulgte derfor “den blå streg”, da det var helt umuligt at navigere efter terrænet, der var blevet opslugt af skyerne. Efterhånden som vi kom længere ned, efterlod vi skyerne på toppen, og kunne igen nyde landskabet. Vi gik langs Grains Gill indtil vi kom tilbage til broen, hvor vi igen fulgte floden tilbage til bilen. Her var det tid til en velfortjent snack og en high-five.

ScafellPike4  ScafellPike2

En tur på 14 kilometer. Varighed: 6 timer (med tid til at tage billeder og nyde udsigten).

Du kan se vores rute på kortet her.

Rejsetidspunkt: december

BONUS-INFO: Scafell Pike er med sine 978 meter det højeste bjerg i England. Det højeste bjerg i Storbritannien er Ben Nevis (1344 m) i Skotland.